Ponad 3 mln Polek chodzi do ginekologa rzadziej niż raz w roku lub wcale.  40 proc. pań nie widzi takiej potrzeby. Pierwszy raz kobiety idą do ginekologa w związku z ciążą – wynika z badania segmentacyjnego dotyczącego opieki ginekologicznej Polek, przeprowadzonego w ramach ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej „W kobiecym interesie”. Celem jest edukacja i zachęcanie Polek do regularnych badań ginekologicznych.

Z przeprowadzonego w marcu 2019 r. badania wynika, że:

  • Polki idą pierwszy raz do ginekologa najczęściej z powodu ciąży;
  • ponad 3 mln kobiet (24 proc. ankietowanych) chodzi do tego specjalisty rzadziej niż raz w roku, mimo że 9,5 mln Polek (72 proc.) zdaje sobie sprawę, że regularne wizyty u ginekologa i badania pozwalają wykryć groźne choroby;
  • regularnie u ginekologa wykonuje badania 57 proc. respondentek;
  • najczęściej do specjalisty chodzą młodsze kobiety (26-30 lat), a ponad 20 proc. pań powyżej 55 roku życia rzadziej niż raz na dwa lata.
Obawy przed wizytą u ginekologa są najczęściej związane z dyskomfortem, stresem, skrępowaniem i wstydem. Część z nas, jak wskazują badania, boi się też, że może dowiedzieć się o chorobie lub otrzymać negatywny wynik badania. To niestety leży w ludzkiej naturze, że to co niepokojące, niekomfortowe dla nas omijamy – mówi psycholog Maria Rotkiel.

Ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna „W kobiecym interesie”, której inicjatorem jest Gedeon Richter, firma specjalizująca się w ochronie zdrowia kobiet, uwzględnia odpowiada na potrzebę edukacji Polek w zakresie profilaktyki ginekologicznej.

Celem kampanii „W kobiecym interesie” jest zachęcenie wszystkich Polek do regularnych wizyt u ginekologa i edukacja nt. korzystania z prawa do równego dostępu do podstawowych świadczeń zdrowotnych, w tym ginekologiczno-położniczych, bez względu na wiek, status majątkowy czy miejsce zamieszkania. Zarówno raport NIK, jak i wyniki badań, które zleciliśmy potwierdzają bariery terytorialne, ale również świadomościowe kobiet. Jako firma wspierająca kobiety i ich zdrowie czujemy potrzebę realnego zaangażowania się w pokonanie tych barier.   – mówi Aneta Grzegorzewska, Dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter Polska.

Red.

Czytaj:

NIK – Wiejska droga do ginekologa [Raport]

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA