71 firm znalazło się w rankingu „Najbardziej pożądani pracodawcy”. Eksperci Antal, która organizowała po raz siódmy badanie, zwracają uwagę, że Polacy wskazują firmy marzeń coraz konkretniej, ale wraz ze wzrostem świadomości rosną wobec nich oczekiwania.
W pytaniu o najbardziej pożądanego pracodawcę respondenci mogli wskazać dowolną organizację działającą na polskim rynku. 71 laureatów zostało wybranych głosami ponad 3300 specjalistów i menedżerów. Ich marki należą do tzw. top of minds, czyli firm, które przychodzą Polakom na myśl spontanicznie, bez dodatkowych sugestii.
– Z roku na rok odpowiedź na pytanie o najbardziej pożądanego pracodawcę otrzymujemy szybciej, pewniej, konkretniej. Polacy wiedzą, która organizacja może spełnić ich potrzeby, ale też potrafią swój wybór umotywować. Co więcej, coraz częściej podejmują takie działania, aby ich pożądany pracodawca nie był tym potencjalnym, ale po prostu: obecnym – komentuje Artur Skiba, prezes Antal.
Dla pracodawców oznacza to konieczność ciągłej i jakościowej ewaluacji oferowanych standardów. Nie jest to możliwe bez uważnego wsłuchania się w głosy pracowników, tak obecnych, jak i potencjalnych.
Trzy najistotniejsze, silne strony pożądanych pracodawców to:
- wielkość i prestiż firmy,
- styl zarządzania,
- kultura organizacyjna oraz innowacyjność.
Tuż za nimi znalazły się:
- wysokość wynagrodzenia,
- stabilność zatrudnienia,
- możliwość szkolenia.
W porównaniu do poprzednich edycji badania widoczny jest trend bardziej kompleksowego analizowania zarówno atmosfery, jak i warunków pracy przez specjalistów i menedżerów. Respondenci nie wskazują już pojedynczych wyróżników i chcą pracować w firmach, które o ich dobrostan dbają holistycznie.
– Pracownicy są coraz bardziej świadomi zróżnicowania czynników, które stanowią predyktory wyższych standardów i jakości samej pracy. Chociaż na szczycie listy nadal znajdują się cechy związane z niepowtarzalnością firmy, widoczny jest wzrost istotności wszystkich kryteriów, w tym także podstawowych warunków pracy, jak np. wysokość wynagrodzenia czy benefity. W praktyce oznacza to, że pracodawcy, którzy próbują budować swoją przewagę, np. oferując niestandardowo wysokie zarobki kosztem złej atmosfery w pracy lub braku równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, nie będą w oczach pracowników atrakcyjni. I odwrotnie: doskonała opinia o firmie nie skusi pracowników, jeżeli renoma nie idzie w parze z godnymi warunkami pracy – wyjaśnia Małgorzata Pukropek, menedżer Antal HR Consulting.
Najbardziej pożądani pracodawcy branży farmaceutycznej
1. GSK Poland 9%
2. Bayer 8%
3. Roche 7%
4. Polpharma 5%
5. Sanofi Polska 5%
6. Merck 5%
Źródło: Antal