Nowe zasady teleporad w POZ wchodzą z końcem sierpnia. Zasady ich udzielania porządkuje rozporządzenie resortu zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej wraz z wytycznymi konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny rodzinnej.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia wejdzie w życie z końcem sierpnia. Zawarte w nim przepisy wprowadzają nowe zasady teleporad. Dotyczą one m.in. ustalenia przez lekarza, czy jest ona wystarczająca dla rozwiązania problemu zdrowotnego lub poinformowania pacjenta o konieczności udzielenia świadczenia zdrowotnego bezpośrednio. Zakłada się też przeprowadzenie teleporady w warunkach gwarantujących poufność.
Rozporządzenie reguluje również kwestie przekazywania informacji o stanie zdrowia pacjenta. Tak, aby przepływ dokumentacji w formie elektronicznej był chroniony przed nieuprawnionym wykorzystaniem, ujawnieniem lub dostępem.
Resort zapewnia, że wypracowane rozwiązania mają na celu poprawę jakości usług medycznych w podstawowej opiece zdrowotnej przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa pacjentów i personelu medycznego w czasie epidemii.
– Teleporady stały się ważnym narzędziem opieki nad pacjentami w trudnych czasach. Dostrzegliśmy wiele ich zalet. Chcemy, aby pozostały w POZ jako jedna z form opieki. Jednak widzimy potrzebę standaryzacji, opisania zasad postępowania i wskazania, kiedy należy zachować szczególną ostrożność i zbadać pacjenta osobiście, aby eliminować błędy i poprawiać jakość udzielanych świadczeń – wyjaśnia wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński.
Konsultant krajowy w dziedzinie medycyny rodzinnej dr hab. Agnieszka Mastalerz-Migas we współpracy z Ministerstwem Zdrowia opracowała wytyczne dotyczące udzielanych w czasie epidemii teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej.
– Przygotowane dokumenty obligują świadczeniodawców do organizacyjnego przygotowania placówek do płynnej realizacji świadczeń w ramach teleporad. Zawierają także praktyczne wskazówki dla personelu medycznego, jak bezpiecznie realizować teleporady w czasie epidemii – informuje dr hab. Agnieszka Mastalerz-Migas.
Wytyczne określają m.in.:
- sposób rejestracji pacjentów,
- formy udzielania porad zdalnych,
- kwestie związane z organizacją pracy,
- wskazują przypadki, w których realizowane powinny być wizyty osobiste pacjentów w placówkach.
Realizacja teleporady, w tym ustalenie jej terminu, dokonuje się:
- w miejscu wykonywania świadczeń,
- na stronie internetowej świadczeniodawcy,
- telefonicznie.
Teleporad udzielają:
- lekarze,
- pielęgniarki,
- położne.
Teleporady odbywają się m.in. w formie:
- porady telefonicznej,
- wideorozmowy,
- w uzasadnionych przypadkach także drogą mailową.
O możliwości i sposobie jej realizacji powinna poinformować przychodnia.
Przed teleporadą lekarz, pielęgniarka bądź położna POZ musi potwierdzić tożsamości pacjenta. Może to zrobić na podstawie danych z dokumentacji medycznej, w przypadku wideoporady po okazaniu dokumentu tożsamości albo przy wykorzystaniu elektronicznego konta pacjenta.
Podczas teleporady lekarz przeprowadza konsultację, w tym analizuje dostępną dokumentację medyczną. W czasie udzielenia świadczenia zdrowotnego lekarz może wpisać e-receptę, e-skierowanie czy e-zlecenie na wyroby medyczne.
Gdy problem, z którym zgłosił się pacjent uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady, lekarz wskazuje na konieczności wizyty w placówce. Każda przeprowadzona teleporada jest odnotowana w dokumentacji medycznej pacjenta.
Red. (źródło: gov.pl/web/zdrowie)