Polpharma otrzymała tytuł Top Marki farmaceutycznej w Polsce. Brand uzyskał wyraźną przewagę nad konkurentami. W czołówce znalazły się także Polfarmex i GSK – wynika z rankingu Top Marka, przygotowanego przez „Press-Service Monitoring Mediów” i magazyn „Press”.
Na temat 5. najczęściej wymienianych w prasie brandów farmaceutycznych ukazało się blisko 5 tys. publikacji w okresie od lipca 2015 do czerwca 2016 r.
Liderzy publikacji
Pierwsze miejsce w zestawieniu zajęła Polpharma (2,2 tys. materiałów). Na sukces starogardzkiej spółki złożyły się doniesienia mające charakter korporacyjny, ale także informacje odnośnie m.in. działań CSR brandu (Corporate Social Responsibility) oraz prac firmy nad nowymi biolekami. W mediach nie brakowało również informacji nt. 80-lecia firmy czy niekonwencjonalnych jubileuszowych eventów, np. sztafety biegowej PolRun i próby bicia rekordu Guinessa w układaniu największego domina z opakowań po lekach.
Drugie miejsce w rankingu należało do Polfarmexu (1,5 tys.). Na dobry wynik marki duży wpływ miało zaangażowanie sponsorskie – brand wspiera drużynę koszykarską z Kutna. W top 3 uplasowała się też brytyjska marka GSK (0,4 tys.).
Kolejne lokaty zajęły firmy Bayer i Biofarm.
Ekwiwalent reklamowy
Analizowane materiały zostały oszacowane pod kątem ekwiwalentu reklamowego. Ekwiwalent reklamowy (AVE) to wskaźnik wyrażający ilość pieniędzy, jaką należałoby wydać na publikację lub emisję danego przekazu, gdyby był on reklamą.
W tym zestawieniu liderem pozostała Polpharma z wynikiem 41,9 mln złotych, na drugiej pozycji uplasował się GSK (35,2 mln zł.), a za nim Bayer (27,6 mln zł). Niemiecki koncern wysokie AVE zawdzięcza informacjom biznesowym, które były publikowane w ogólnopolskich portalach specjalistycznych, głównie z zakresu ekonomii i finansów.
Reklama w Internecie
Podobnie jak w prasie, w internecie najczęściej przywoływano Polpharmę (7 tys.) oraz Polfarmex (5,8 tys.). Trzecia lokata należała do Bayeru (2,3 tys.). Zestawienie top 5 zamykają brandy Biofarm (2,1 tys.) i nieobecny w pierwszej piątce marek prasowych – Roche (1,4 tys.) za sprawą publikacji, informujących o planach inwestycyjnych wartych pół mld złotych.
Przekaz medialny marek Bayer i Roche zdominowały materiały o zasięgu ogólnopolskim. W przypadku Polpharmy i Polfarmexu stosunek doniesień z witryn ogólnopolskich i regionalnych rozłożył się po połowie. Natomiast Biofarm przeważał w serwisach regionalnych.
Media społecznościowe
Marka GSK była najpopularniejszą marką farmaceutyczną w mediach społecznościowych. Na jej temat ukazało się 9,7 tys. wpisów i komentarzy, z czego 97 proc. na Facebooku. Ponadto w zestawieniu obok Polpharmy i Bayera pojawiły się także brandy Johnson & Johnson i Adamed.
Źródło: (psmm.pl)