Notowane na warszawskim parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych telemedyczne spółki mają chęć odnieść spektakularny sukces. Firmy działające już na polskim rynku telemedycznym są najlepszym przykładem na to, że jego osiągnięcie jest możliwe.
Medicalgorithmics, innowacyjna spółka high technology, działająca w obszarze nieinwazyjnych urządzeń medycznych, jest właścicielem i wytwórcą najnowocześniejszego w skali światowej systemu do analizy pracy serca – PocketECG. Spółka działa na największych i najbardziej perspektywicznych rynkach – w Stanach Zjednoczonych i Azji. Dostarcza rozwiązania dla prestiżowych ośrodków w Polsce i USA.
Braster jako jedyna firma na świecie dysponuje sprawdzoną technologią produkcji matryc ciekłokrystalicznych, w oparciu o którą opracowała prototyp urządzenia Braster Tester – innowacyjnego medycznego testera termograficznego służącego do wczesnego wykrywania patologii piersi, w szczególności raka piersi. Grupa docelowa Brastera to 200 tys. kobiet. Z analizy opracowanej przez Deloitte wynika, że w Polsce żyje 19,8 mln kobiet, a grupa potencjalnych klientek urządzenia to kobiety w wieku 25-65 lat, mające do dyspozycji powyżej 1400 zł netto na osobę w gospodarstwie domowym. Spółka zamierza dotrzeć do tej grupy w ciągu 5 lat.
Firma Silvermedia z grupy Asseco wprowadza na rynek innowacyjny system teleopieki i telenadzoru Silver Life System w formie zaawansowanego oprogramowanie dla rynku ochrony zdrowia i opieki długoterminowej. Autorskie algorytmy sygnałów medycznych znajdują zastosowanie m.in. w kardiologii, audiologii, alergologii czy geriatrii, gdzie wspierają zdalny monitoring lub telerehabilitację pacjentów oraz stanowią kluczową część systemów teleprofilaktyki.
Według raportu IHS Technology, światowy rynek telemedycyny znajduje się w fazie wczesnego rozwoju. Szacunki wskazują, że globalny rynek urządzeń i usług telemedycznych do 2018 r. będzie rósł rocznie o średnio o 59,2 proc. i osiągnie w 2018 r. wartość 4,5 mld USD wobec 440,6 mln USD w 2013 r. Największym rynkiem telemedycznym są obecnie Stany Zjednoczone.
W Polsce ta część rynku medycznego również staje się coraz bardziej powszechna. Z założeń programu zintegrowanej informatyzacji państwa wynika, że 55 proc. Polaków w 2020 r. będzie umawiać się na wizytę do lekarza za pośrednictwem Internetu. To pole do popisu dla firm telemedycznych, biorąc pod uwagę, iż w 2012 r. z Internetu korzystało zaledwie 3 proc. pacjentów, a w 2015 r. – ok. 6 proc.
Red.