Producenci farmaceutyczni będą mieli obowiązek umieszczania na opakowaniach leków unikalnych, umożliwiających identyfikację kodów kreskowych 2D. Kody wprowadzone do systemów informatycznych hurtowników i dystrybutorów będą wykorzystane do celów weryfikacji autentyczności farmaceutyków i wyjaśnienia przypadków kradzieży leków.
Rynek fałszywych leków i wyrobów medycznych powoduje straty firm farmaceutycznych, a zażywanie podróbek może mieć tragiczne konsekwencje. Fałszowanie leków stanowi obecnie rosnący, globalny problem. We wrześniu 2016 r. polska policja zlikwidowała pod Bydgoszczą fabrykę sterydów anabolicznych i tabletek na potencję wartych kilkadziesiąt milionów złotych.
– Serializacja i weryfikacja autentyczności może mieć w przyszłości zastosowanie w stosunku do dowolnych produktów. Na przykład opakowania żywności dla dzieci i części zamienne do samochodów mogą podlegać serializacji. Ma to na celu uniemożliwienie dostępu do rynku fałszywych i trujących środków spożywczych oraz unikanie negatywnych skutków ich zażywania – mówi specjalista ds. serializacji i Dyrektor R&D, CTO Iiro Jantunen z Servicepoint Oy, wiodącego dostawcy rozwiązań w zakresie automatyzacji serializacji w krajach skandynawskich i Europie Wschodniej.
Weryfikację pochodzenia leków wprowadzanych do sprzedaży za pomocą kodu kreskowego przeprowadzają znajdujące się na końcu łańcucha dystrybucji apteki i szpitale. W przyszłości konsument będzie miał możliwość sprawdzenia autentyczności produktu za pomocą aplikacji mobilnej.
Red. (źródło: biznes.newseria.pl)