Dyrektorzy IT w amerykańskich szpitalach pośpiesznie wprowadzają nowe systemy i organizację pracy, aby uchronić zarówno pracowników jak i zasoby placówek przed skutkami, jakie wywołuje koronawirus.
Dyrektorzy IT decydują się na jak najszybsze wdrażanie w swoich placówkach projektów z obszaru telemedycyny. Są to rozwiązania mające rozładować kolejki pacjentów w placówkach i cyfrowe panele informacyjne, przyspieszające diagnostykę objawów, które powoduje koronawirus. Ponadto testują systemy mające docelowo pozwolić personelowi na pracę zdalną.
– Z jednej strony nie chcesz reagować przesadnie, ale z drugiej nie chcesz też pozostawać w tyle – mówi dyrektor IT w nowojorskiej placówce NYU Langone Health Nader Mherabi.
NYU Langone prosi swoich partnerów i dostawców o gotowość w razie potrzeby zwiększenia przepustowości i pojemności serwerów. Jeśli szpital będzie przygotowany od strony technicznej, pracownicy takich działów jak finanse czy kadry będą mogli zostać poproszeni o pracę zdalną. Jak wyjaśnił Mherabi, placówka chce być gotowa, gdyby epidemia miała potrwać dłużej.
– Dyrektorzy IT w systemach opieki zdrowotnej zastanawiają się, jak rozszerzyć już obciążony zespół opieki i zmniejszyć ryzyko ich narażenia – wyjaśnia starsza analityk w firmie Forrester Research Arielle Trzcinski.
Niektóre z wprowadzanych rozwiązań, jak telemedycyna, mają zmniejszyć ryzyko potencjalnego zakażenia pacjentów od innej chorej osoby. Szpital St. Luke’s University Health Network w Pensylwanii we wschodniej części USA testuje obecnie narzędzie do wideokonferencji dla osób starszych. Wolą one używać komputera niż urządzeń mobilnych. Pacjent chcący skontaktować się z lekarzem otrzyma na skrzynkę mailową link, który pozwoli na rozpoczęcie konsultacji wideo. Szpital ma nadzieję uruchomić tę usługę w następnym tygodniu.
Wideokonferencje z pacjentami
Amerykańskie placówki opieki zdrowotnej przyspieszają ponadto aktualizację oprogramowania systemów operacyjnych na urządzeniach Microsoftu. Lekarze będą używać narzędzia Microsoft Teams do wideokonferencji z pacjentami, a w razie potrzeby także z innymi specjalistami.
Kluczowe jest również zapewnienie opiekunom osób starszych łatwego dostępu do danych na temat koronawirusa. Także wszystkich danych dotyczących badań przesiewowych dla specjalistów, w tym samych lekarzy.
Sieć szpitali Mount Sinai Health System w Nowym Jorku opracowała cyfrowe repozytorium informacji. Zapewnia ono specjalistom dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej. Lekarze i pielęgniarki mogą przeglądać m.in. wyniki badań przesiewowych, zdjęcia rentgenowskie, wyniki testów laboratoryjnych, tak aby wszyscy mogli płynnie współpracować.
Według zastępcy dyrektora IT w Mount Sinai Health System, jest jeszcze za wcześnie, aby opracować bardziej zaawansowane narzędzia oparte na sztucznej inteligencji lub danych.
Red. (źródło: PAP)