W całym 2016 r. liczba aptek w Polsce wzrosła o ok. 7,2 proc. – wynika z badań GfK. Na polskim rynku działa ponad 16,5 tys. aptek, w tym 13,6 tys. ogólnodostępnych oraz ponad 1,5 tys. szpitalnych i zakładowych. 35 proc. polskich gmin ma na swoim obszarze tylko jedną aptekę.
Ponad 30 proc. aptek posiada własną stronę internetową. Dla zdecydowanej większości pracowników placówek aptecznych Internet stanowi źródło pozyskiwania zawodowej wiedzy. 85 proc. z nich bierze udział w różnego rodzaju szkoleniach internetowych (e-learning), 41 proc. w konferencjach online przynajmniej kilka razy w ciągu roku.
Ponadto rośnie znaczenie rekomendacji aptecznych – w zależności od kategorii produktu, rekomendacja farmaceuty generuje od 20 do ponad 40 proc. sprzedaży. Udzielając rekomendacji farmaceuci najczęściej kierują się skutecznością preparatu.
Pozycję preparatów w aptekach budują różnego rodzaju aktywności firm farmaceutycznych: wizyty przedstawicieli, szkolenia, warunki handlowe, promocje dla pacjentów, ekspozycja produktu w aptece.