Rak piersi – zagrożenie onkologiczne dla kobiet w Polsce

Udostępnij post:

Grupa Lux Med zainicjowała projekt bezpłatnych mobilnych badań mammograficznych realizowanych poza Populacyjnym Programem Wczesnego Wykrywania Raka Piersi. W ciągu dwóch lat poddało się im już ponad 21 tys. kobiet w całej Polsce w wieku 40-49 i 70-75 lat. Program realizowany jest dzięki wsparciu Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Na raka piersi zapada ponad 17 tys. Polek rocznie, z czego ponad 80 proc. to kobiety po 50. roku życia. Wiele kobiet unika jednak badań profilaktycznych z powodu strachu przed diagnozą.

Jak informuje dr Małgorzata Cymerman, dyrektor Medyczny Mammografii Lux Med Diagnostyka, w największej grupie ryzyka zachorowania na raka piersi są kobiety, u których w rodzinie występował już nowotwór piersi, które nie rodziły lub stosują terapie regulujące poziom hormonów.

– Świadomość czynników ryzyka to nie wszystko. Kluczową rolę odgrywają regularne badania profilaktyczne i samokontrola – mówi dr Małgorzata Cymerman.

Jak podkreśla, medycyna dysponuje wieloma narzędziami, które pozwalają na pełną diagnostykę zmian w piersiach. Jednak, aby badanie było skuteczne, należy łączyć różne metody i dostosować je do wieku i budowy piersi kobiety.

– Mammografia uznawana jest obecnie za najlepszą metodę wczesnego wykrywania raka piersi u kobiet powyżej 40. roku życia oraz za najskuteczniejsze badanie przesiewowe u kobiet w przedziale wiekowym 50-69 lat. Badanie to pozwala na wykrycie zmian we wczesnym stadium zaawansowania, a dzięki temu kobieta ma większe szanse na pełne wyleczenie choroby i zachowanie piersi – wyjaśnia Małgorzata Cymerman.

Natomiast kobietom przed 40. rokiem życia zaleca się badanie USG oraz samobadanie piersi.

– Badanie ultrasonograficzne różni się od mammografii przede wszystkim tym, że jest badaniem subiektywnym i trudno jest porównać jego kolejne wyniki z badaniem wyjściowym. Z kolei mammografia daje możliwość porównania badań, co daje większe możliwości różnicowania zmian i wykrycia nowotworu – wyjaśnia dr Cymerman.

Jak podaje Anna Siondalska, dyrektor Mammografii Lux Med Diagnostyka dzięki projektowi mobilnych badań mammograficznych, współfinansowanemu przez Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy, przebadało się już ponad 21 tys. kobiet w wieku 40-49 oraz 70-75 lat.

– W ramach akcji wysłaliśmy ponad milion imiennych zaproszeń na badania mammograficzne do kobiet w całej Polsce. Nasz mammobus dotarł zarówno do dużych miast, jak i małych miejscowości. Dodatkowo zorganizowaliśmy ponad 140 warsztatów połączonych z nauką samobadania piersi, podczas których na specjalnych fantomach eksperci pokazywali, jak odpowiednio się zbadać. W ramach programu zorganizowano także lekcje wychowawcze w gimnazjach i liceach. Bez tych działań program profilaktyczny nie dotarłby na taką skalę do Polek – ocenia Anna Siondalska.

Rocznie w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia Lux Med Diagnostyka wykonuje ok. 240 tys. mammografii, co stanowi 20 proc. wszystkich tego typu badań przeprowadzanych w ciągu roku w Polsce.

Projekt „Poprawa dostępności i jakości usług medycznych w ramach Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi” współfinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego, był realizowany przez Lux Med w okresie styczeń 2015 – grudzień 2016.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

spot_img

Więcej na ten temat

Pierwotne Niedobory Odporności. Pierwsze objawy

Pierwotne Niedobory Odporności to ok. 300 jednostek chorobowych. Po ponad 60 latach od pierwszego zdiagnozowanego przypadku liczba tych...

Bioton: aplikacja GensuApp z certyfikatem

Bioton opracował wspólnie z firmą MiyaHealth aplikację GensuApp dla osób z cukrzycą. Uzyskała ona certyfikację ISO 13845:2016 oraz...

Cognizant zaprzęga AI do opracowywania leków

Cognizant udoskonala zastosowanie technologii generatywnej sztucznej inteligencji za pomocą platformy NVIDIA BioNeMo z myślą o rozwiązywaniu złożonych kwestii...

Teva wprowadza zmiany w portfolio leków

Obowiązki związane ze sprzedażą, marketingiem i dystrybucją w Polsce produktu leczniczego Myocet liposomal przejęła od Tevy z początkiem...