Antal opublikował wyniki 7. edycji badania „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów”. O przyznaniu tytułów 71 firmom zadecydowały głosy 3303 specjalistów i menedżerów z całego kraju reprezentujących różne branże.
Specjaliści i menedżerowie wytypowali najbardziej pożądanych pracodawców w 16 branżach. Na 71 wyróżnionych marek, jedynie 38 to również ubiegłoroczni laureaci. 33 pracodawców debiutuje w zestawieniu lub do niego powraca. Ciekawą sytuację obserwujemy w branżach doradczej i produkcyjnej, gdzie wszyscy tegoroczni laureaci odbierali statuetki również w poprzedniej edycji badania Antal. Odwrotnie jest w sektorze handlu detalicznego oraz wśród kancelarii prawnych. Tam aż 75% wyróżnionych teraz firm debiutuje w zestawieniu lub trafia do niego po okresie nieobecności.
Trzy najistotniejsze silne strony pożądanych pracodawców, to wielkość i prestiż firmy, styl zarządzania i kultura organizacyjna oraz innowacyjność. Ponownie tuż za podium, lecz w odwrotnej kolejności, znalazły się wysokość wynagrodzenia i stabilność zatrudnienia (ta ostatnia ex aequo z możliwością szkolenia).
– W porównaniu do poprzednich edycji badania widoczny jest trend bardziej kompleksowego analizowania tak atmosfery, jak i warunków pracy przez specjalistów i menedżerów. Respondenci nie wskazują już pojedynczych wyróżników i chcą pracować w firmach, które o ich dobrostan dbają holistycznie. Pracownicy są coraz bardziej świadomi zróżnicowania czynników, które są predyktorami wyższych standardów i jakości samej pracy. Chociaż na szczycie listy nadal są cechy związane z niepowtarzalnością firmy, widoczny jest wzrost istotności wszystkich kryteriów, w tym także podstawowych warunków pracy, jak np. wysokość wynagrodzenia czy benefity – zauważa Małgorzata Pukropek, menedżer Antal HR Consulting.
Wyniki badania wskazują na rosnącą rolę mediów zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych w kształtowaniu wizerunku marki pracodawcy. Jest to ważny sygnał dla pracodawców, pokazujący wagę trafnej komunikacji firmy.
Kluczowe jest dobranie odpowiednich kanałów dotarcia względem określonej grupy docelowej. Odpowiednio dobrany przekaz i sposób dystrybucji pozwolą:
- wzmocnić świadomość marki,
- wyróżnić się na tle konkurencji,
- zbudować unikalne wartości przemawiające do wybranych specjalistów i menedżerów.
– Ważne jest zmapowanie preferencji potencjalnych kandydatów: poznanie ich zwyczajów w kontekście wyboru prasy, najczęściej odwiedzanych portali, aktywności na social media, zainteresowań. Przeciętnie firma będzie w stanie wskazać jedną najważniejszą grupę docelową i dodatkowo dwie-trzy stanowiące uzupełniające źródła rekrutacyjne – komentuje Agnieszka Wójcik, menedżer Antal Market Research.
Oto ranking najbardziej pożądanych pracodawców wśród firm farmaceutycznych:
1. GSK Poland 9%
2. Bayer 8%
3. Roche 7%
4. Polpharma 5%
5. Sanofi Polska 5%
6. Merck 5%
– Z roku na rok odpowiedź na pytanie o najbardziej pożądanego pracodawcę otrzymujemy szybciej, pewniej, konkretniej. Polacy wiedzą, która organizacja może spełnić ich potrzeby, ale też potrafią swój wybór umotywować. Co więcej, coraz częściej podejmują takie działania, by ich pożądany pracodawca nie był tym potencjalnym, a po prostu obecnym – podkreśla Artur Skiba, prezes Antal i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
Źródło: Antal