Spadek sprzedaży jest dużo głębszy niż w kryzysie 2008-2009

Udostępnij post:

Spadek sprzedaży w marcu jest dużo głębszy niż podczas kryzysu w latach 2008-2009 – oceniają analitycy PKO BP. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 9 proc. (wobec wzrostu o 1,8 proc. w marcu 2019 r.).

Spadek sprzedaży w marcu wynika z wprowadzonych w połowie miesiąca  przeciwepidemicznych restrykcji oraz z gwałtownej zmiany zachowań konsumentów. Zaczęli oni ograniczać wydatki i oszczędzać. W porównaniu z lutym 2020 r. sprzedaż detaliczna spadła o 3,3 proc. W okresie styczeń-marzec 2020 r. wzrost sprzedaży r/r wyniósł 0,7 proc., wobec wzrostu o 4,1 proc. w 2019 r.

Sprzedaż odzieży i obuwia oraz mebli i sprzętu agd/rtv spadła najsilniej w historii (o 49,6 proc. r/r i 16,7 proc. r/r). Handel tymi towarami tylko częściowo przesunął się do Internetu. Udział sprzedaży przez Internet w handlu odzieżą wzrósł do 35,6 proc. z 17,4 proc., a mebli do 24,5 proc. z 9,6 proc. Znaczenie sprzedaży on-line w sprzedaży ogółem wzrosło z 5,6 proc. w lutym do 8,1 proc. w marcu.

Jak zaznaczają eksperci, wyraźnie wyhamowała również sprzedaż samochodów. W porównaniu z ubiegłym rokiem zmalała o 30,9 proc., najsilniej od grudnia 2004 r. Dane o rejestracjach pojazdów zapowiadają pogłębienie tego trendu.

Farmaceutyki i żywność

Według analityków skalę spadku sprzedaży ogółem ograniczył wzrost sprzedaży żywności o 2,5 proc. r/r oraz farmaceutyków i kosmetyków o 8,8 proc. r/r.

Ponieważ w marcu w tych kategoriach obserwowaliśmy zmasowane zakupy „na zapas”, w kwietniu ich pozytywny wpływ na sprzedaż ogółem będzie już pewnie mniejszy – czytamy w raporcie.

Spadek sprzedaży w marcu jest dużo głębszy niż podczas kryzysu w 2008-2009. Jak podkreślają autorzy analizy, potwierdza to, że obecny kryzys dużo szybciej i mocniej wpływa na konsumentów i ich zachowania.

Zaznaczają, że już w pierwszym kwartale 2020 r. konsumpcja odnotowała spadek r/r. Chociaż sprzedaż detaliczna nie uwzględnia wzrostu obrotów w małych jednostkach, także usług, które ucierpiały dużo bardziej niż handel towarami.

Dane z kart płatniczych świadczą, że w kwietniu skala ograniczania wydatków przez konsumentów nasiliła się. Na podobną tendencję wskazują też dzisiejsze dane o koniunkturze gospodarczej w kwietniu (najniższa w historii). Pokazują one głęboki pesymizm jednostek w handlu detalicznym. W konsekwencji, w drugim kwartale 2020 r. skala spadku konsumpcji może być dwucyfrowa.

Red. (źródło: PAP)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

spot_img

Więcej na ten temat

Zły cholesterol LDL. Jak obniżyć poziom złego cholesterolu?

Cholesterol występuje w każdej komórce naszego ciała. Odgrywa bardzo ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Zły cholesterol LDL...

Pierwotne Niedobory Odporności. Pierwsze objawy

Pierwotne Niedobory Odporności to ok. 300 jednostek chorobowych. Po ponad 60 latach od pierwszego zdiagnozowanego przypadku liczba tych...

Bioton: aplikacja GensuApp z certyfikatem

Bioton opracował wspólnie z firmą MiyaHealth aplikację GensuApp dla osób z cukrzycą. Uzyskała ona certyfikację ISO 13845:2016 oraz...

Cognizant zaprzęga AI do opracowywania leków

Cognizant udoskonala zastosowanie technologii generatywnej sztucznej inteligencji za pomocą platformy NVIDIA BioNeMo z myślą o rozwiązywaniu złożonych kwestii...