Wiele firm i konsumentów w Polsce, także na rynku farmaceutycznym, boryka się z wieloma problemami z rozwiązywaniem sporów na drodze sądowej. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów proponuje nowe możliwości ich rozwiązania.
Ruszyła strona internetowa informująca o pozasądowym dochodzeniu roszczeń. „Wejdź na www.polubowne.uokik.gov.pl i dowiedz się, jak rozwiązać spór ze sprzedawcą. Droga pozasądowa jest szybsza, tańsza i prostsza niż sądowa” – informuje UOKiK.
Strona internetowa informuje o tym, jak można rozwiązać spór z poza sądem. Znajdują się na niej odpowiedzi na najczęstsze pytania, np. kiedy skorzystać z takiej drogi, ile trwa takie postępowanie, jak ono przebiega. Na stronie zamieszczono również wyszukiwarkę podmiotów, które pomogą rozwiązać spór. Przygotowana została też ulotka, która zawiera najważniejsze informacje o polubownym dochodzeniu roszczeń.
Pozasądowe rozwiązywanie sporów
10 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Oznacza to, że można rozwiązać spór pozasądowo, składając wniosek do wyspecjalizowanego podmiotu. Ich dane znajdują się w rejestrze na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tej chwili wpisanych jest tam 6 podmiotów: Związek Banków Polskich Bankowy Arbitraż Konsumencki – sprawy z zakresu usług finansowych, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej – usługi telekomunikacyjne i pocztowe, Rzecznik Finansowy – podmioty rynku finansowego, Stowarzyszenie Praw Pasażerów Przyjazne Latanie – spory pomiędzy konsumentami a liniami lotniczymi, Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego – spory między pasażerami a przewoźnikami kolejowymi oraz inspektorzy Inspekcji Handlowej. Spór można rozwiązać, zwracając się do Inspekcji Handlowej, w sprawach z zakresu m.in. umów sprzedaży, turystycznych, deweloperskich, remontowych.
W UOKiK działa punkt kontaktowy udzielający pomocy konsumentom i przedsiębiorcom w sprawach dotyczących pozasądowego rozwiązywania sporów. „Zadzwoń, napisz lub umów się na osobiste spotkanie – tel: 22 55 60 333, e-mail: kontakt.adr@uokik.gov.pl, adres: pl. Powstańców Warszawy 1, Warszawa. Z pracownikiem punktu możesz spotkać się osobiście w godzinach: poniedziałek 12:00-16:00; wtorek/środa/piątek 10:00-14:00; czwartek 8:30-12:30” – czytamy na stronie UOKiK.
Rozporządzenia dla Inspekcji Handlowej
Prezes Rady Ministrów podpisała rozporządzenia regulujące pracę Inspekcji Handlowej w zakresie pozasądowego rozwiązywania sporów. Rozporządzenia określają m.in.:
- treść wniosku, który składa konsument, gdy chce rozwiązać sprawę polubownie przy pomocy Inspekcji Handlowej;
- rodzaj dokumentów, które konsument musi dołączyć;
- sposób składania wniosków – można to zrobić zwykłą pocztą i elektronicznie;
- termin na wyrażenie zgody na propozycję rozwiązania sporu, który wynosi minimum 10 dni.
Więcej informacji o tym, jak można rozwiązać spór poza sądem na stronie: www.polubowne.uokik.gov.pl