Polska należy do krajów europejskich o jednej z największych konsumpcji leków. Ich sprzedaż dynamicznie rośnie. Jak wynika z danych IMS, w 2014 r. rynek leków OTC (bez recepty) w Polsce wart był 9,24 mld zł wartościowo, natomiast ilościowo było to 688 mln opakowań (przykładowo: Rutinoscorbin – 14 mln opakowań). W 2015 r . było to już: wartościowo 9,89 mld zł, ilościowo 722 mln opakowań.
Wartość rynku suplementów diety w Polsce jest szacowana na ok. 3 mld zł rocznie, a w 2015 r. zostało sprzedanych ok. 190 mln opakowań. Z prawnego punktu widzenia suplementy są specyficzną kategorią środków spożywczych, których celem jest uzupełnienie normalnej diety. Z danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że w 2015 r. zapłaciliśmy za suplementy o 6,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
Rynek leków to łakomy kąsek. Z raportu firmy Kantar Media wynika, że w 2015 r. produkty bez recepty były największym rynkiem reklamy w Polsce. Firmy z branży farmaceutycznej wydały na reklamę leków 4,3 mld zł: w telewizji – 2,82 mld zł, w stacjach radiowych – 1,12 mld zł, w gazetach i magazynach – 0,36 mld zł.
Oprac. TW