Eksperci są zgodni, że pogłębiona cyfryzacja służby zdrowia może pozytywnie wpłynąć na usprawnienie systemu. W efekcie ma rozwiązać rosnące wyzwania związane m.in. ze starzejącym się społeczeństwem, mocno już obciążonym budżetem w NFZ, oczekiwaniami pacjentów, brakami kadrowymi w placówkach medycznych oraz kolejkami do specjalistów.
Pandemia Covid-19 zweryfikowała możliwości krajowej służby zdrowia. Jak wynika z danych Forbes Insight, aż 46 proc. dyrektorów ds. informatyki pracujący w placówkach medycznych jest świadoma swojej roli w sytuacji zmian, jakie niesie cyfryzacja służby zdrowia.
– Epidemia koronawirusa zweryfikowała konieczność wdrożenia cyfrowych rozwiązań do służby zdrowia. Wskazała, jak ważna rolę odgrywają one w jej funkcjonowaniu. Widać to na przykładzie e-recepty. Nabrała ona szczególnego znaczenia w okresie izolacji społecznej, umożliwiając ograniczenie fizycznego kontaktu między ludźmi. Cyfryzacja pomaga nie tylko zdalnie przeprowadzić liczne procesy, ale też znacznie je przyspieszyć i usprawnić, co dla pacjentów ma istotne znaczenie. Co ważne, na takie inwestycje są środki. Unia Europejska do 2020 r. ma przekazać Polsce w sumie blisko 13 mld zł na cele związane z cyfryzacją służby zdrowia. Potrzebna jest więc odpowiednia strategia rozwoju. Zdaniem ekspertów związanych ze służbą zdrowia powinna zakładać ona współpracę Ministerstwa Zdrowia i sektora prywatnego – mówi Mariusz Juranek, dyrektor handlowy w firmie Polcom.
O zainteresowaniu usługami e-medycyny świadczą dane BioStat. Aż 7 na 10 badanych, w celu uzyskania e-recepty w ostatnim tygodniu maja skorzystało ze zdalnej opieki lekarskiej. Jako cel e-wizyty ponad połowa ankietowanych wskazała uzyskanie porady medycznej. Należy zaznaczyć, że co jedenasty respondent skorzystał z takiej formy kontaktu z lekarzem, aby uzyskać e-zwolnienie.
Co dziewiąty respondent skorzystał z kolei z teleporady, aby uzyskać lub przedłużyć e-receptę. Ponadto, trzy czwarte pacjentów, którzy w ostatnim tygodniu maja odbyli wizytę u lekarza, otrzymało e-receptę. Natomiast skierowanie na dalsze badania lub do specjalisty otrzymał co czwarty pacjent, zaś e-zwolnienie uzyskało 15 proc. badanych.
Podobne wnioski płynąć z badań LekSeek Polska „E-zdrowie oczami Polaków”. Wynika z nich, że cyfrowych rozwiązań z zakresu e-zdrowia oczekują zarówno pacjenci, jak i lekarze.
Rozwiązania dla e-zdrowia
E-zdrowie to jednak nie tylko uzdrowienie służby zdrowia, ale i nowe wyzwania, m.in. masa generowanych przez nie danych. Wg analiz Wydziału Medycznego Uniwersytetu Stanford, w 2020 r. na świecie zostanie wygenerowanych ponad 2,3 tys. egzabajtów danych medycznych. Rozwiązaniem tutaj, co raz powszechniej stosowanym na świecie wydaje się być technologia chmurowa.
– Według szacunków, do 2022 r. wartość usług chmurowych zastosowanych w służbie zdrowia osiągnie kwotę ponad 11 mld USD. Przy czym globalny rynek w tym obszarze może wynieść ponad 55 mld USD do 2025 r. Z kolei w samej Europie wydatki na takie technologię chmurową mają średnio-rocznie rosnąć średnio o 15,5 proc. rocznie. Ten trend obserwujemy także w Polcom, poprzez to, że coraz więcej placówek medycznych decyduje się na wykorzystywanie chmury. Tak jest choćby w przypadku systemu TeleDICOM udostępnianego w chmurze Polcom, umożliwiającego zdalne konsultacje pacjentów. Pokazuje to, że chmura obliczeniowa, staje się równie ważna dla sektora medycznego, podobnie jak stało się to w innych sektorach gospodarki – wskazuje Mariusz Juranek.
Technologia chmury jest w stanie uwolnić służbę zdrowia od ciężaru infrastruktury informatycznej – pozwalają na otwieranie nowych projektów związanych z e-zdrowiem Polaków, zapewniając swobodę i skalowalność na nieporównanie wyższym poziomie, jednocześnie nie wymuszając dodatkowych inwestycji w sprzęt informatyczny oraz gwarantując bezpieczeństwo wrażliwych danych. Tym samym można powiedzieć, że cloud computing otwiera nowe możliwości, pozwalające na bezprecedensową innowacyjność w tym obszarze życia społecznego.
Polcom od niemal 30 lat działa na rynku polskim i europejskim. Początkowo firma była integratorem IT i koncentrowała się usługach w zakresie przechowywania danych. Obecnie Polcom świadczy przede wszystkim usługi outsourcingu IT, w tym usługi udostępniania mocy obliczeniowej w oparciu o zespół własnych ośrodków przetwarzania danych. Wśród grona klientów Polcom znajdują się m.in. Allegro, BNP Paribas, Nationale-Nederlanden, Skanska, Polimex -Mostostal, Grupa Nowy Styl, Amway, Synthos czy Brenntag Polska Sp. z o.o.
Red.