Od czasu identyfikacji choroby zakaźnej COVID-19, wywoływanej przez koronawirusa i jego rozprzestrzenianiem się na inne kraje, pojawiły się różne typy oszustw – alarmuje Interpol.
Interpol ostrzega przed przestępcami, którzy dokonują oszustw, wykorzystując strach związany z pandemią.
Przestępcy dokonują oszustw od momentu pierwszych przypadków zakażeń koronawirusem. Można je podzielić na:
- podrobione strony internetowe, platformy handlu elektronicznego, konta w mediach społecznościowych, fałszywe wiadomości e-mail oferujące maski ochronne na twarz i maski chirurgiczne;
- oszustwo telefoniczne;
- schematy phishingowe.
Poprzez fikcyjne strony internetowe, platformy e-commerce itp. oszuści wykorzystują strach przed koronawirusem. Tworzą i zakładają fałszywe strony internetowe, platformy handlu elektronicznego, konta społecznościowe i e-maile. Oferują one sprzedaż i dystrybucję masek ochronnych i chirurgicznych. Niekiedy oszuści używają nazw znanych firm, szczególnie tych z siedzibą w Europie. Ofiary przestępstw proszone są o dokonanie płatności z góry za pomocą przelewów bankowych. Zazwyczaj na konta bankowe w krajach europejskich, takich jak Niemcy, Holandia, Hiszpania i Portugalia.
Jak się okazuje, maski nie są w ogóle dostarczane. Oszuści pozostają poza zasięgiem, a witryny, platformy są nagle usuwane. Zdarzają się również przypadki, w których ofiary są proszone o odbiór płatnych masek z różnych klinik. Uzyskują one tam informację, że nie podjęto żadnych takich uzgodnień.
Strzeż się przestępców udających WHO
W ostatnim czasie pojawiły też się doniesienia o nowszych odmianach oszustw telefonicznych związanych z sytuacją COVID-19. Sprawcy kontaktują się z osobami starszymi przez telefon, udając krewnego (np. wnuka). Ma przebywać on w szpitalu z powodu zakażenia COVID-19. W niektórych przypadkach ofiary otrzymywały wezwanie od rzekomego lekarza albo dyrektora szpitala w celu potwierdzenia leczenia. Następnie informowano o konieczności niezwłocznego pokrycia kosztów leczenia. M.in. poprzez zdeponowanie pieniędzy lub przekazanie gotówki albo innych kosztowności „przedstawicielom szpitala”.
Zdarza się też, że ofiary otrzymują telefony od fałszywych urzędników służby zdrowia z prośbą o podanie danych osobowych. Ma być to proces identyfikacji i monitorowania osób, które miały bliski kontakt z zarażonymi osobami. W przeciwieństwie do prawdziwych urzędników ds. zdrowia, oszuści zwykle proszą ofiary o dane bankowe i dotyczące płatności w celu rzekomej weryfikacji.
W ostatnich tygodniach odnotowano ponadto kilka przypadków phishingowych listów i wiadomości e-mail związanych z COVID-19. Przestępcy rozpowszechniają złośliwe linki i dokumenty. Zawierają one informacje o tym, jak chronić się przed rozprzestrzenianiem COVID-19 oraz zalecenia dotyczące działania przeciwko pandemii. Niektóre z tych e-maili zachęcają odbiorców do otwarcia linku lub strony, która ma zawierać dodatkowe, ważne informacje.
Aby otworzyć taką stronę, odbiorców prosi się o zalogowanie się przy użyciu swojego adresu e-mail i hasła. W ten sposób przestępcy mogą instalować złośliwe oprogramowanie na urządzeniu odbiorcy i kraść pieniądze lub poufne informacje. Takie listy i wiadomości e-mail sugerują, że zostały wysłane przez znane organizacje, jak np. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO).
Źródło: policja.gov.pl