Są przykłady rozwiązań prawnych w zakresie reklamy z innych krajów oraz rynków dotyczących innych produktów. Można je podsumować stwierdzeniem, iż gwarancją skuteczności opracowywanych regulacji prawnych jest współpraca pomiędzy regulatorem a branżą, uwzględnianie przez administrację praktyki rynkowej i unikanie „nadregulacji”.
Istotna jest też kwestia regulacji dotyczących produktów spożywczych. Chodzi głownie o ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, która zacznie obwiązywać w lipcu. Ustawa ma zastosowanie do wszystkich relacji handlowych w zakresie obrotu produktami rolnymi i spożywczymi, w tym także suplementami diety. Głównym jej celem jest ochrona drobnych producentów i dostawców produktów rolnych i spożywczych przed nieuczciwymi praktykami silnych ekonomicznie, skonsolidowanych podmiotów z sektora dystrybucji oraz przetwórstwa. Zdecydowana większość umów zawieranych przez podmioty z sektora FMCG (jak też z sektora drogeryjnego, w zakresie w jakim umowy te dotyczą produktów spożywczych, w tym suplementów diety) będzie mogła być oceniana z punktu widzenia zgodności z Ustawą.
Jednakże klauzule generalne zastosowane w Ustawie dla określenia zakazanej praktyki polegającej na nieuczciwym wykorzystywaniu przewagi kontraktowej, powodują, że zarówno organ stosujący jak i sądy będą miały możliwość szerokiej interpretacji postanowień Ustawy, a nawiązania do istniejących konstrukcji prawnych umożliwią odpowiednie stosowanie orzecznictwa rozwiniętego na gruncie innych ustaw (w konsekwencji ze stosowaniem w/w ustawy będzie wiązała się duża doza niepewności co do stabilności wykładni jej przepisów przez ograny administracji i sądy powszechne).
Umowy obejmujące szerokie spektrum skomplikowanych rabatów, upustów i opłat dodatkowych, mogą wiązać się z ryzykiem dla nabywców, na których rzecz rabaty, upusty i opłaty są udzielane. Zatem, postanowienia umów pomiędzy dostawcami i dystrybutorami dotyczące w/w rabatów, upustów, czy opłat, które będą potencjalnie zbyt uciążliwe dla dostawcy, a nie były z nim indywidualnie negocjowane lub też są wyraźnie wskazane w treści Ustawy, będą wiązały się z ryzykiem uznania ich za formę nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej.
W opinii ekspertów istnieje szereg mechanizmów umożliwiających wyeliminowanie powyższego ryzyka, a wybór konkretnego zależy głównie od charakteru relacji danego podmiotu z jego kontrahentami.
Red. (źródło: deloitte.com)