W III kwartale 2018 r. Oddziały Wojewódzkie NFZ przeprowadziły łącznie 249 postępowań kontrolnych w aptekach, z czego 233 kontrole zakończyły się przekazaniem zaleceń pokontrolnych. W 49 przypadkach nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie realizacji recept refundowanych.
Pozostałe postępowania kontrolne zakończyły się wystosowaniem do aptek zaleceń pokontrolnych z negatywną oceną podmiotów kontrolowanych (76 postępowań) lub oceną pozytywną i jednoczesnym wskazaniem uchybień, nieprawidłowości (124 postępowania).
W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono nieprawidłowości w zakresie m.in.:
- danych niezbędnych do realizacji recepty na leki refundowane dotyczących pacjenta, osoby wystawiającej receptę, świadczeniodawcy, przepisanych refundowanych leków oraz prawidłowej realizacji recepty przez osobę wydającą lek z apteki:
- realizacja recept pomimo braku, niepełnych lub nieczytelnych danych pacjenta bądź osoby uprawnionej do wystawiania recept, w tym: brak podpisu, pieczątki przy zaordynowanych lekach bądź naniesionych poprawkach;
- brak daty wystawienia recepty;
- nieprawidłowe lub niepełne dane dotyczące przepisanych leków, niespełniające wymogów rozporządzenia w sprawie recept lekarskich; realizacja recept przed datą realizacji bądź po dacie ważności;
- brak potwierdzenia realizacji recepty, tj. brak na rewersie recepty imienia i nazwiska osoby wydającej lek w formie nadruku, pieczęci bądź podpisu;
- wydanie bezpłatnie leków osobom z uprawnieniami dodatkowymi bez ich sprawdzenia oraz odnotowania na rewersie recepty rodzaju i numeru dokumentu potwierdzającego te uprawnienia;
- wydanie leków w ilości większej niż przepisana przez lekarza, a także gdy lekarz nie określił lub określił nieprawidłowo: sposób dawkowania, wielkość opakowania lub dawkę leku;
- realizacja recept niezgodnie z odpłatnością określoną na recepcie;
- realizacja recept przez osobę nieposiadającą kwalifikacji do ich realizacji;
- realizacja recepty na lek z grupy 1-N pomimo rozbieżności między ilością substancji czynnej zapisaną słownie i zapisaną liczbowo;
- realizacja recept na leki narkotyczne lub psychotropowe z innymi lekami na 1 recepcie;
- realizacja recepty wypisanej na blankiecie należącym do innego lekarza;
- błędnie ustalona wysokość marży detalicznej dla leków; błędna wycena leków recepturowych;
- prawidłowego otaksowania recepty i zgodności z danymi przekazywanymi w raportach statystycznych do NFZ:
- niepełne lub nieprawidłowe otaksowanie recept (niepełne lub nieprawidłowe dane itp.);
- przekazywanie przez apteki w komunikacie elektronicznym innych danych niż odczytane ze zrealizowanych recept w aptekach (w tym: data wystawienia recepty, PESEL pacjenta, REGON świadczeniodawcy, identyfikator oddziału NFZ);
- niesprawozdanie uprawnień dodatkowych;
- niesprawozdanie adnotacji „nie zamieniać”;
- niesprawozdanie daty realizacji „od dnia”;
- brak informacji o wydaniu odpowiednika;
- niepodanie informacji o uprawnieniu dodatkowym;
- nieterminowe przekazanie danych o obrocie lekami w formie Zbiorczych Zestawień Recept;
- nieprzekazanie w zestawieniach szczegółowych ceny hurtowej brutto użytego składnika farmaceutycznego/ opakowania lub przekazanie błędnej ceny hurtowej składnika lub błędnej wartości składnika;
- przekazanie zestawienia zbiorczego w formie elektronicznej po upływie terminu;
- braku poinformowania OW NFZ o zmianach w ewidencji osób zatrudnionych w aptece; rozbieżność pomiędzy personelem zgłoszonym do umowy z OW NFZ a faktycznie realizującym recepty refundowane w aptece;
- nieprzedstawienia recept do kontroli;
- braku faktur zakupu leków.
Red. (źródło: Departament Kontroli NFZ)