Apteki internetowe zanotują dynamiczny wzrost

Udostępnij post:

Apteki internetowe zanotują dynamiczny wzrost do 2022 r. W 2016 r. w Polsce lek OTC kupiło 7 na 10 osób, w różnych kanałach sprzedaży, przy czym apteki tradycyjne pozostają głównym miejscem zakupu – wynika z raportu PMR „Handel internetowy produktami OTC w Polsce 2017. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2017-2022”.

Dwa razy mniej osób zakupiło suplement diety, a jedna czwarta – dermokosmetyk. Powyższe produkty przez internet kupuje po kilka procent osób, jednak znaczenie tego kanału w kolejnych latach będzie rosnąć. Przyczyną jest m.in. rosnący odsetek Polaków korzystających z internetu, również osób starszych i mieszkających w mniejszych miejscowościach. Dynamicznie rośnie również segment m-commerce, co przyczynia się do rozwoju rynku.

Sprzedaż internetowa – kilka procent rynku OTC

Kanał sprzedaży internetowej produktów OTC w Polsce to apteki internetowe, które oprócz parafarmaceutyków mogą sprzedawać leki bez recepty oraz sklepy internetowe prowadzone m.in. przez producentów, sieci detaliczne, dystrybutorów, sklepy sportowe. Według prognoz PMR, w najbliższych latach w Polsce sprzedaż przez apteki internetowe będzie rozwijała się szybciej niż sprzedaż przez witryny internetowe posiadające takiego statusu. Warto jednak zaznaczyć, że jest to wciąż ułamek rynku sprzedaży produktów OTC w Polsce.

Cena leku kluczowym czynnikiem

Pomimo ciągłego wzrostu gospodarczego w Polsce, cena to główny czynnik motywujący do zakupu leków OTC przez internet.

Osoby młode najczęściej przy zakupie leku OTC kierują się poradą znajomych lub członków rodziny, ponieważ nie mają one dużego doświadczenia w stosowaniu leków. Osoby starsze częściej korzystają natomiast z porad lekarza lub farmaceuty.

Dla co trzeciego e-nabywcy kluczowy jest sposób działania danego leku, a co czwarty zadeklarował, że przez internet kupuje wyłącznie te marki co do których ma duże zaufanie, przy czym istnieje duża zależność od dochodów – im wyższe dochody tym mniejsze znaczenie ma zaufanie do marki, ponieważ konsument może pozwolić sobie na zakup nowości, nawet jeśli okaże się to nieudanym zakupem.

Podobnie w zależności od dochodów respondenci wybierają wielkość opakowania – dla osób mniej zamożnych ma to mniejsze znaczenie w przypadku zakupu leków OTC.

Dla osób o wyższych dochodach ma natomiast duże znaczenie zrozumiały opis na opakowaniu.

Źródło: Raport PMR „Handel internetowy produktami OTC w Polsce 2017. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2017-2022”

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

spot_img

Więcej na ten temat

Bioton: aplikacja GensuApp z certyfikatem

Bioton opracował wspólnie z firmą MiyaHealth aplikację GensuApp dla osób z cukrzycą. Uzyskała ona certyfikację ISO 13845:2016 oraz...

Cognizant zaprzęga AI do opracowywania leków

Cognizant udoskonala zastosowanie technologii generatywnej sztucznej inteligencji za pomocą platformy NVIDIA BioNeMo z myślą o rozwiązywaniu złożonych kwestii...

Teva wprowadza zmiany w portfolio leków

Obowiązki związane ze sprzedażą, marketingiem i dystrybucją w Polsce produktu leczniczego Myocet liposomal przejęła od Tevy z początkiem...

AstraZeneca przejęła dwie globalne spółki biotechnologiczne

AstraZeneca z początkiem 2024 roku sfinalizowała zakup dwóch biotechnologicznych spółek prowadzących zaawansowane badania kliniczne w obszarze onkologii, chorób...