Zakupy w e-aptekach. Jak bezpiecznie kupować leki przez Internet?

Udostępnij post:

Zakupy w e-aptekach regulują przepisy w sprawie wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych. Apteki internetowe muszą na swoich stronach prezentować dane kontaktowe właściwego wojewódzkiego inspektoratu farmaceutycznego. Są to ujednolicony dla całej UE logotyp, a także odnośnik do centralnego rejestru aptek oraz odnośnik do posiadanego zezwolenia na prowadzenie placówki.

Zakupy w e-aptekach odbywają się poprzez zamawianie produktów leczniczych telefonicznie, faksem, za pomocą e-maila, albo przy wykorzystaniu formularza zamieszczonego na stronie apteki internetowej.

Zamówienia na leki

Rozporządzenie dokładnie wskazuje jakie elementy musi zawierać formularz umozliwiający zakupy w e-aptekach:

  • dane identyfikujące aptekę (nazwę, adres, numer telefonu apteki przyjmującej zamówienie, numer aktualnego zezwolenia na jej prowadzenie),
  • dane dotyczące zamawiającego produkty lecznicze (imię i nazwisko albo nazwę i adres, adres poczty elektronicznej – jeżeli dotyczy, numer telefonu kontaktowego),
  • numer zamówienia, datę, imię i nazwisko osoby przyjmującej zamówienie
  • dane dotyczące odbiorcy produktów leczniczych (imię i nazwisko albo nazwę i adres, numer telefonu kontaktowego – jeżeli nie są zgodne z danymi zamawiającego),
  • dane dotyczące zamawianego produktu leczniczego (nazwę, dawkę, wielkość opakowania, postać farmaceutyczną, liczbę opakowań).

Aby apteka internetowa mogła zrealizować zamówienie produktów leczniczych, wszystkie podane dane o produkcie znajdować się w formularzu zamówienia. E-apteka musi przechowywać formularz zamówienia przez okres 3 lat. Okres liczy się od pierwszego dnia roku kalendarzowego następującego po roku, w którym złożono zamówienie.

Prawa konsumenta

Rozporządzenie dokładnie wskazuje również, jakie informacje musi w ramach wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych zamieścić na swojej stronie internetowej e-apteka. Placówka musi poinformować zamawiających o:

  • nazwie, siedzibie przedsiębiorcy, adresie placówki, organie, który wydał zezwolenie na prowadzenie placówki i numerze zezwolenia, cenie zamawianego produktu leczniczego, sposobie zapłaty,
  • kosztach przesyłki oraz terminie i sposobie dostawy,
  • kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,
  • terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie mają charakter wiążący,
  • minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
  • prawach konsumenta oraz możliwości zwrotu produktu leczniczego.

Kupującemu przez Internet przysługuje tzw. prawo do namysłu. Ma 10 dni kalendarzowych na odstąpienie od umowy i rezygnację z zakupu, który nie spełnił jego oczekiwań. W tym czasie e-klient powinien poinformować o swej decyzji przedsiębiorcę. W związku z tym, musi wysyłać stosowne oświadczenie (można również skorzystać z załączonego formularza). Nie trzeba przy tym podawać powodu odstąpienia od umowy.

Red.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

spot_img

Więcej na ten temat

Bioton: aplikacja GensuApp z certyfikatem

Bioton opracował wspólnie z firmą MiyaHealth aplikację GensuApp dla osób z cukrzycą. Uzyskała ona certyfikację ISO 13845:2016 oraz...

Cognizant zaprzęga AI do opracowywania leków

Cognizant udoskonala zastosowanie technologii generatywnej sztucznej inteligencji za pomocą platformy NVIDIA BioNeMo z myślą o rozwiązywaniu złożonych kwestii...

Teva wprowadza zmiany w portfolio leków

Obowiązki związane ze sprzedażą, marketingiem i dystrybucją w Polsce produktu leczniczego Myocet liposomal przejęła od Tevy z początkiem...

AstraZeneca przejęła dwie globalne spółki biotechnologiczne

AstraZeneca z początkiem 2024 roku sfinalizowała zakup dwóch biotechnologicznych spółek prowadzących zaawansowane badania kliniczne w obszarze onkologii, chorób...