Wśród najpopularniejszych diet pierwsze trzy miejsca zajmują dieta DASH (Dietary Approach to Stop Hypertension, Dieta w Zapobieganiu i Leczeniu Nadciśnienia), dieta fleksitariańska i dieta śródziemnomorska. Czym się różnią?

Eksperci z całego świata z dziedziny medycyny i dietetyki od 9 lat analizują różne diety. Co roku przygotowują ranking diet najlepszych pod względem zdrowotnym, który jest publikowany na platformie internetowej U.S. News and World Report. Wśród najpopularniejszych są diety DASH, fleksitariańska i śródziemnomorska.

Przy ocenie diety eksperci  biorą pod uwagę następujące kryteria:

  • łatwość w zastosowaniu,
  • długoterminowe korzyści zdrowotne diety,
  • krótkoterminowe korzyści zdrowotne diety,
  • pokrycie zapotrzebowania na składniki odżywcze przez jadłospisy przygotowane według zasad tej diety,
  • bezpieczeństwo tego rodzaju sposobu żywienia,
  • wpływ diety na zmniejszenie ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2,
  • wpływ diety na zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.

Za każde kryterium dieta może uzyskać od 1 punktu (najniższa ocena) do 5 punktów (najwyższa ocena).

W 2019 r. przeanalizowano 41 diet.

Zwycięskie diety to:

  1. śródziemnomorska
  2. DASH
  3. fleksitariańska

Z przeprowadzonych analiz i przyznanych ocen wynika, że w nadal na pierwszych dwóch miejscach w rankingu na najlepszą dietę rządzą niepodzielnie: dieta śródziemnomorska i dieta DASH. Trzecie miejsce na podium, podobnie jak w ubiegłym roku, zajmuje dieta fleksitariańska.

Punktacja – diety:

  • śródziemnomorska 4,2 punkty na 5 możliwych do uzyskania.
  • DASH 4,1 punkty na 5 możliwych do uzyskania.
  • fleksitariańska 4,0 punkty na 5 możliwych do uzyskania.

Dieta śródziemnomorska

Uzyskała 1. miejsce jako:

  • najzdrowsza dieta,
  • najlepsza dieta w zmniejszaniu ryzyka cukrzycy typu 2,
  • najlepszy sposób żywienia,
  • dieta najzdrowsza dla serca,
  • najlepsza dieta bazująca na produktach roślinnych,
  • dieta najłatwiejsza do przygotowania.

Eksperci podkreślili, że na 1. miejscu wybrali w tym roku dietę śródziemnomorską. Wyniki badań naukowych wskazują, że pomaga ona w wydłużeniu życia i chroni przed chorobami cywilizacyjnymi.

Jeden z ekspertów – dr David Katz, dyrektor Yale-Griffin Prevention Research Center – zwrócił uwagę, że dieta ta preferuje takie korzystne dla zdrowia produkty, jak: owoce, warzywa, pełnoziarniste produkty zbożowe i chude źródła białka, jako tłuszcz dodany oliwę z oliwek. Jednocześnie jest łatwa w praktycznym stosowaniu. W rezultacie, jest ona tradycyjnym sposobem żywienia w wielu regionach świata. Dostarcza ludziom wielu przyjemnych doznań kulinarnych. Całe rodziny w tych regionach z łatwością przygotowują posiłki z tych zdrowotnych produktów.

Dieta DASH

Dieta DASH jest bogata w warzywa i owoce, niskotłuszczowe produkty mleczne, preferuje się w niej pełnoziarniste produkty zbożowe, często wybiera się ryby i drób, a także suche nasiona roślin strączkowych i orzechy. Ogranicza natomiast spożycie czerwonego mięsa, słodyczy i napojów zawierających cukier oraz sól.

Taki skład diety sprawia, że jest ona bogata w błonnik, wapń, potas i magnez. Jednocześnie ma obniżoną zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych, tłuszczu ogółem, cholesterolu i sodu.

Dieta fleksitariańska

Nazwa dieta fleksitariańska odnosi się do słów: flexible (elastyczny) i vegetarian (wegetariański). To zatem elastyczna dieta wegetariańska. Bogata jest w warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe.

Dominującym źródłem białka są produkty roślinne, głównie nasiona roślin strączkowych: fasola, groch, soja, soczewica a produkty mięsne są ograniczane, ale dozwolone od czasu do czasu. Można w niej spożywać też takie produkty białkowe, jak: produkty mleczne, jaja i ryby.

Red. (źródło: ncez.pl)

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ